diumenge, 17 de maig del 2015

UN ALTRE DIJOUS FEINER, ASCENSIÓ AL COSTABONA

No era la meua intenció fer la ruta de hui però... els camins de les muntanyes són inescrutables.

El Coll del Pal i el Costabona

M’he llevat enjorn, tinc pressa. Faig un esmorzar potent i ràpid. Prepare la motxilla i trec un entrepà del congelador. El fique dins d’una bossa amb fruita i xocolata. Agafe la càmera de fotos, les ulleres de sol, una gorra i no sé que més, i me’n vaig brumint pel cotxe. Sembla que al final vaig bé de temps.
Arribe a Setcases a bon hora i comence a caminar. A l’altra banda del riu Ter hi ha un sender ‘marcat’ que després de compartir un tram amb el GR11 s’enfila a la vora del torrent que baixa del Costabona fins a la Collada Alta de la Balmeta. Es aquest el camí que he decidit agafar.

Camí dels Carboners
Al poc de caminar trobe una font on carregar aigua i fer una primera foto... Ai! No he posat la targeta a la càmera! No puc fer fotos! Bé, que no cunda el pánico, faré les fotos amb el mòbil. Però, a més, al remenar la motxilla m’he adonat que tampoc he agafat la bossa amb l’entrepà... Vaja dia!
Canvie els plans, no faré tan llarga la caminada. Volia atansar-me al Circ del Concròs, pujar el Roc Colom, després anar cap al Costabona i baixar de nou a Setcases, però he decidit pujar només aquest darrer cim.
Vaig pujant pel corriol, travessant mil vegades el torrent però sempre resseguint-lo. Pel camí m’ixen al pas isards i marmotes que queden sorpresos per la meua visita en un dijous qualsevol i amagat pel soroll del torrent.
A poc a poc, després de travessar una pista, arribe al Coll del Pal. A l’esquerra, l’ampla carena que condueix al Roc de Colom; a la dreta, el Costabona. Després de fer marro al cim comence a baixar fins al Coll de la Balmeta, on hi ha el refugi forestal de Jaume Ferrer, i a la seua vora una pista marcada com a PR. La direcció que pren no és bona i sembla que enmig d’un gran prat hi ha una fita. Què faig?
Naturalment, anar a buscar les fites del prat i intentar fer la baixada el més directe possible cap a Setcases. De tant en tant trobe marques i fites però no són gens clares. En un clar del bosc es perd el sender. No obstant això, acabe retrobant el corriol fins arribar a una pista enmig d’avets.
Un panell amb un mapa em mostra que hi ha el Camí dels Carboners, i que aquest camí baixa directament cap a Setcases... a per ell!
El camí, tot i estar deshomologat encara té alguna marca de PR i és molt evident. Aviat comparteix la seua baixada amb el torrent, passa al costat de magnífics salts d’aigua i boscos d’avellaners fins a eixir a la carretera que baixa de l’estació d’esqui, i d’aquí a Setcases.

Pujada a la vora del torrent

Collada Alta de la Balmeta

Vistes a Ulldeter

Coll del Pal

Pujada final al Costabona

Vistes a la vall del Tec