dimarts, 27 de gener del 2015

GR 1, SENDER HISTÒRIC (ETAPA 2)

El GR 1, conegut també com a Sender Transversal o Històric, comença a Sant Martí d'Empúries i fins al Pont de Montanyana recorre un total de 355 km a Catalunya. L'itinerari passa per: Banyoles, Sant Joan de les Abadesses, Ripoll, Alpens, Lluçà, Gironella, Sant Pere de Graudescales, Sant Llorenç de Morunys, Oliana, La Baronia de Rialb i el Congost de Mont-rebei. Segons la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya el recorregut consta de 26 etapes. El sender va ser homologat l'any 1978.
Ermita de Rúbies
Passa per les següents comarques, d'oest a est:
Pallars Jussà
Baix Empordà
Alt Empordà

Etapa 2: Àger – Port de Comiols
La claror del dia despunta per l’horitzó mentre que comencem la caminada des del Port de Comiols. Les branques dels matolls pinten blanques de la forta glaçada del matí mentre que un mar de núvols cobreix les terres baixes de l’Urgell. És enjorn i sembla que el bosc dorm tranquil•lament, mandrós de llevar-se la manta blanca de fred hivernal. Els Pirineus albiren des de la seua alçada les muntanyes del Montsec, de Rúbies i d’Ares. Les muntanyes per a on caminarem tot el dia fins a Àger.
Seguim la ruta entre pins i roures, pujant i baixant per suaus desnivells, vegem masos i ermites romàniques fins arribar a la Portella Blanca. Des d’aquí ja veiem el poble abandonat de Rúbies i l’escletxa en la roca que permet el pas per entremig del penya-segat. L’estretor del pas ens dona pas a una baixada forta però segura fins arribar a Rúbies.
Quina llàstima fa vore l’església romànica en ruïnes, tacada i deshonrada per visitants que fruit de la seua ignorància guixen les parets i murs. El poble també presenta un estat deplorable i és pràcticament impossible caminar pels seus carrers.
Seguim baixant, i passem per una pedrera per tornar a descendir cap a l’estació d’Àger. Creuem el riu i caminem per la carretera a la vora de l’embassament.
En una vesprada de sol d’hivern ens acostem a l’Atmella. El sol il•lumina els camps i els cingles del Montsec, i els pinta de color daurat. La nit s’apropa i ens atrapa uns quilòmetres abans d’arribar a Àger.
Caminant pel bosc

La Portella Blanca

Congost

Pedrera

A la vora del embassament